Språklek och matematik

image image image image

Idag delade vi barnen i två grupper -den ena halvan fick först ha språklek och den andra matematik sedan bytte dom.

I språkleken lyssnade vi och diskuterade vi boken ”Vem bestämmer?” Barnen fick frågor under tiden om bokens innehåll som – hur tror ni att lilla nallen känner sig? Är den stora/lilla nallen en tjej eller kille? Vem bestämmer? Känner ni igen situationen hemifrån?
Att diskutera boken och prata om innehållet gör barnen väldigt engagerade och delaktiga. De lyssnar på varandra, får tiden att berätta att bli lyssnad på och att respektera varandras åsikter och olikheter.
Sedan började vi prata om ord som rimmar.
De fick ett papper med bilder på ord där man skulle hitta orden som rimmar tex. hus-mus, hatt-katt och raket-paket.

I matematiken fick barnen samarbeta med att sortera knappar. Sortera är väldigt viktigt och det finns inget rätt och fel utan man ska diskutera med kompisen och lyssna till kompisens idéer, säga sina idéer och sedan komma fram till en lösning tillsammans. Barnen tycker det är olika svårt. En del tycker det är roligt och att det har inga problem med att samarbeta medan andra i klassen inte uppskattar det lika mycket.
Sedan fick barnen ett papper med olika saker på som också skulle sorteras på något sätt. Sedan fick barnen klippa isär bilderna för att kunna lägga dom, para ihop dom bättre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *