Veckobrev v. 38

Hej!

Vi börjar med att tacka för alla samtal vi haft, toppen att alla kunde komma på sin tid och verkligen trevligt att få träffa er alla. Nu börjar kunskapsresan lite mer på riktigt efter möten, samtal och uppstart, full fart framåt alltså!

Ploggning har verkligen satt sig på klassen så förutom den fina filmen Olivia gjorde förra helgen kommer här fem snabba tips med Olivia och Livia om du bestämmer dig för att testa:

Sv – vi övar för fullt på att skriva texter på olika sätt. Dels har vi sökt fakta om Gunilla Bergström och Ingelin Angerborn och skrivit korta faktatexter om dem med en animering till – många kunskapskrav som övas med en sån uppgift och vi ska göra det till ytterligare en författare under hösten, perfekt att kunna förbättra sig från gång till gång ⭐️ Till det har vi gått in i IST för att se hur vi ligger till och en del gick till studiestöd för att förbättra sina texter för att nå godkänt, heja 🍀

Vi tipsar alla om att skriva hemma i alla möjliga former och format! Ett enkelt sätt att komma igång med skrivandet är att skriva dagbok, skicka brev/mail till någon, skriva om filmer/serier du sett och böcker du läst. Allt är bra övning och vi skulle verkligen uppskatta den hjälpen från er där hemma 💞⭐️

Igår gick vi igenom uppdrag i svenska och läste de två första kapitlen i Månfågel efter att vi använt läsfixaren spågumman till framsidan och baksidestexten.

Eng – arbetet med owl babies håller på att avslutas med en bilduppgift på papper och alla har fått i uppgift att göra en animering med tillhörande text att lägga in i Showbie för bedömning.

Under veckan hann vi också börja med introt i vår bok What’s up så nu är vi på banan även där ⭐️

Matte – nu har vi hoppat över till multiplikation och övar uppställning och problemlösning. Det är viktigt att förstå att multiplikation är upprepad addition och att dessa har ett samband.

NOMPA gärna multiplikationstabeller och förhör hemma 🍀

SO – medeltiden är som vi berättade förra veckan fylld av spännande saker och nu har vi tagit oss till riddarna. Efter att vi läst om dem i boken och på unga fakta började vi skriva faktatexter där vissa begrepp ska vara med. Detta läggs in i onenote samarbetsutrymme (fliken heter Collaboration space) så vi kan läsa och återkoppla på varandras texter för att sedan förbättra så vi hela tiden utvecklas och blir ännu bättre.

Vi började med att skriva enskilt men det blev svårt eftersom de inte lyssnar på instruktioner, som Micke skrev i sitt mail. Därför tog vi omtag på det hela och kom gemensamt på stödord till underrubrikerna för att sedan formulera egna meningar.

Vi läste också två texter från min förra åk 5 för att se hur en faktatext kan se ut och vad den innehåller och efter det blev det lite lättare för vissa.

Förra åk 5:

Detta bildspel kräver JavaScript.

Efter omtag i klassen:

Detta bildspel kräver JavaScript.

NO – för att knyta ihop säcken från dagen på Naturskolan har vi sett korta filmer och läst texter om ekosystem, näringskedja och näringsväv. Sedan beskrev vi olika begrepp med egna ord i hopp om att befästa kunskapen än mer.

Nästa vecka

Måndag: studiedag – skolan stängd, fritids öppet!

Tisdag: studiedag – skolan stängd, fritids öppet!

Onsdag: nytt alla meduppdrag som är att berömma minst tre personer 💞 uteidrott.

Torsdag: läsa två kapitel i Månfågel och göra tillhörande uppgift som finns i Showbie svenskaupddrag och öva veckans ord till dagens förhör.

Fredag: fredagsfinal med tema finfredag 💞 flourtant kommer på besök för att berätta hur viktigt det är med tandborstning ⭐️

💞 Vi önskar er en fin hösthelg 💞

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *